Topçu, ÇiçekTopçu, Ulvi2024-08-202024-08-2020231308-444510.12981/mahder.1172133https://doi.org/10.12981/mahder.1172133https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/1193389https://hdl.handle.net/20.500.14591/42Emlek yöresi olarak da adlandırılan bölge, Sivas’ın Yıldızeli ilçesi ile Yozgat’ın Akdağmadeni ilçesi arasında kalan Kızılırmak Vadisi’nin bulunduğu alanı ifade eden coğrafi bir adlandırmadır. Bölge Yıldızeli – Şarkışla – Akdağmadeni üçgeni içinde yer alır. Bu bölge adını edebiyat tarihine yazdıran ozanların yetiştiği bölgedir. Âşık Kul Sabri, Âşık Yusuf, Âşık Hasan Devrani, Âşık Ali İzzet Özkan ve Âşık Veysel hep bu bölgenin yetiştirdiği önemli şairlerimizdir. Ortaköy Emlek yöresinin en büyük köyü olması hasebiyle Alevi geleneklerini yaşayan ve yaşatan en önemli köylerden biridir. Bu sebeple araştırma sahası olarak bu köy seçilmiştir. Bu köyün Türkmen – Alevi kültürünün araştırılmasında önemli bir merkez olduğu düşünülmüştür. Sahayla ilgili çalışma konusu tespit edilirken, sahanın hem kültür bakımından zenginliği hem de “Geçiş dönemlerine” ait araştırmanın olmayışı dikkate alınmıştır. Bu çıkış noktasıyla “Ortaköy Alevilerinde Geçiş Dönemleri” konusu araştırılmaya değer bulunmuştur. Buradaki araştırmada, geçiş döneminin önemli bir aşamasını işaretleyen evlilik ritüeli ve evlenme geleneğinde evlilik yaşı, eş seçimi, görücülük, kız isteme, nişan, düğün öncesi hazırlık, kına gecesi, gelin almaya gitme gelin indirme, nikâh ritüelleri araştırılmaktadır. Araştırma, katılımlı “gözlem tekniği” ve saha araştırma metodu olan “görüşme metodu” çerçevesinde yapılmıştır. Sözlü kültür ortamında ve video ses kaydı gibi elektronik kültür ortamlarında “katılımsız gözlem yöntemi”nden yararlanılmıştır. Nihai olarak, doğum öncesinden başlayan ve doğumdan sonraki süreçlerde de devam eden geleneklerin ve inanmaların insanı yalnız bırakmadığı, hatta yaşamları boyunca onları yönlendirdiği bilgisine ulaşılmaktadır. Saha çalışmasının yapıldığı köyde geçiş dönemi ritüellerinden evliliğin eskiye oranla biçim değiştirse de muhteva yönüyle özünü muhafaza ettiği ve canlılığını koruduğu görülmektedir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessGeçiş dönemlerievlenmedüğünOrtaköy AlevileriŞarkışla’da evlilikŞarkışla Ortaköy Alevileri geçiş ritüelleri: Evlenme ve düğünArticle20941186119338916